Wat ga je doen?
Bij dit project ga je aan de slag met een eigen bedacht onderzoek.
In principe doe jij als leerling alles zelf, je kan natuurlijk wel altijd aan een docent om hulp vragen.
Bij dit project doorloop je verschillende stappen. De stappen zijn hiernaast uitgewerkt.
Je kan klikken op de stap waar je bent, en dan lezen wat je tijdens deze stap moet doen.
Stap 1: Bedenken van je onderzoek
Dit zijn de onderdelen Onderzoeksvraag en Hypothese van je verslag.
Stap 2: Uitwerken van je onderzoek
Dit zijn de onderdelen Materialen en Werkwijze van je verslag.
Stap 3: Het doen van je onderzoek
Dit zijn de onderdelen Theorie, Resultaten en Waarnemingen van je verslag.
Stap 4: Je onderzoek analyseren
Dit zijn de onderdelen Resultaten, Conclusie en Discussie van je verslag.
Stap 5: Presentatie van je onderzoek
Dit zijn alle onderdelen.
Als eerst moet je gaan bedenken wat je wilt gaan doen.
Bedenken bij jezelf wat voor onderwerp je interessant vind, om iets over te gaan onderzoeken.
Gedaan? –> Dan ga je nu een vraag bedenken hoe je dit gaat onderzoeken. (Dit is je onderzoeksvraag)
Denk aan vragen zoals:
– Wat is de gemiddelde snelheid van een …. over …. meter?
– Hoeveel gram ….. kan ik oplossen in …. mL water?
Wees zo specifiek mogelijk in je vraag!
Hoe specifieker, hoe makkelijker het uit te werken is.
Als je zo een vraag gemaakt hebt, dan kan je gaan nadenken over wat jij denkt dat het antwoord is. (Dit is je hypothese.) Deze kan niet fout zijn!!!
Als je zo een vraag en antwoordt hebt bedacht, dan ga je naar je docent toe, en vertel je wat je hebt. Als je docent je vraag en antwoord goedgekeurd heeft kan je door naar stap 2.
Je hebt nu een onderzoeksvraag, iets wat je graag wilt weten. Je gaat nu bedenken hoe je dit kan onderzoeken.
Bedenk nu een soort proef waarmee je je onderzoeksvraag kan gaan testen.
Gedaan? Dan ga je nu twee dingen doen. Als eerst ga je heel precies bedenken hoe je dat gaat doen, stap voor stap.
Bijvoorbeeld:
– Stap 1, pak de materialen die nodig zijn.
– Stap 2, zet exact 10 meter af
– Stap 3, zet een duidelijke streep aan het begin en eind
etc…
Dit is je werkwijze. Wees zo precies mogelijk! De truc is altijd om er vanuit te gaan dat een kind van groep 8 jou na zou moeten doen.
Als je dit stappenplan gemaakt hebt kan je gaan nadenken over welke materialen je nodig hebt. Maak een goede lijst van je materialen die je nodig hebt.
Als je een plan hebt en een materialenlijst, dan ga je naar je docent toe om het te laten controleren. Als het goedgekeurd is, kan je door naar stap 3.
Als je eenmaal een plan hebt gemaakt ga je eerst uitzoeken wat je allemaal moet weten over je onderzoek. Dit zijn formules, begrippen, eenheden, grootheden, en zo nog veel meer. (Theorie)
(Vraag je docent als je er geen kan bedenken.)
Dit schrijf je allemaal op, en je zorgt ervoor dat iedereen die jou onderzoek gaat nadoen, alle informatie krijgt die nodig is om je onderzoek te snappen.
Dit worden namelijk je Resultaten en Waarnemingen.
Als je een onderzoek gedaan hebt, heb je allemaal gegevens verzameld. Deze gegevens ga je nu analyseren.
Als eerst is het handig om je verzamelde gegevens te ordenen. Dit doe je door een tabel (of een ander overzichtelijk iets) te maken, en daar al je gegevens in op te schrijven.
Als het kan, maak dan meerdere tabellen.
Nadat je alles opgeschreven hebt wat je opgevallen is, ga je een antwoord geven op je onderzoeksvraag die je bij stap 1 gemaakt hebt.
Wees heel precies in je antwoord!
In stap 1 tot en met 4 heb je alle onderdelen van een natuurwetenschappelijk onderzoek doorlopen. Nu je dat klaar hebt, ga je dit terug vertellen aan je docent voor een cijfer.
Dit doe je door een vorm van presentatie te houden. De vorm mag je zelf kiezen. Hier zijn een paar voorbeelden waar je uit kan kiezen:
– Filmpje
– Presentatie
– Verslag
– Combinatie van de bovenstaande 3
Spreek met je docent af wat je gaat doen, en wanneer je het moet inleveren of moet doen.