De opdracht
Je gaat van een onderwerp naar keuze een meting doen naar de versnelling of vertraging.
Deze beweging ga je in grafieken aantonen.
Aan de hand van deze grafieken ga je een conclusie trekken.
Je levert aan het eind van dit PTA een verslag in met daarin:
- Het onderzoeksplan
- Ontwerp van de meting
- De gemaakte grafieken
- De gestelde conclusies
Succes!
Hieronder vind je een aantal video’s hoe je met coach 7 moet analyseren.
Daaronder vind je een voorbeeld met alle onderdelen een voor een uitgewerkt zoals ik het straks in je verslag wil zien.
Een inspirerend voorbeeld
Onderwerp
Ik wil de versnelling van een gegooide dartpijl in beeld gaan brengen.
Onderzoeksvraag
Wat is de maximale snelheid in km/h van een gegooide dartpijl na de versnelling?
Verwachting
Ik verwacht ongeveer de snelheid van een snelle fiets, dus 25 km/h.
Materialen
- Een meetlint van ten minste 1 meter
- Een dartpijl
- Een camera
- Een dartbord
Werkwijze
Stap 1: Zet de camera zo neer dat de volle worp te zien is.
Stap 2: Zorg dat in dat beeld het meetlint van een meter te zien is.
Stap 3: Start de video en gooi de pijl.
Stap 4: Herhaal stap 3, 3 keer.
Opstelling
Ik heb gekozen voor een horizontale beweging (van links naar rechts).
Daarin houd ik een meetlint vast die ingesteld is op 1,0 meter.
De camera ziet de hele beweging, van de plek waar ik los laat tot de plek waar de dartpijl het dartbord raakt.
Tabel van de meetgegevens
Grafieken
Hieronder zijn grafieken te zien van de afstand tegen de tijd.
De eerste grafiek is van de eerste meting, de tweede grafiekvan de tweede meting en de derde grafiek van de derde meting.
De eerste grafiek is van de eerste meting, de tweede grafiekvan de tweede meting en de derde grafiek van de derde meting.
Uitlezen van de grafieken.
Meting 1:
Uit de volgende twee grafieken is het volgende af te lezen:
De totale tijd is: 2,90 – 2,47 = 0.43 seconde.
De totale afstand is: 2,26 – 0,07 = 2,19 meter.
Meting 2:
Uit de volgende twee gafieken is het volgende af te lezen:
De totale tijd is: 1,60 – 1,10 = 0,50 seconde.
De totale afstand is: 2,43 – 0,02 = 2,41 meter.
Meting 3:
Uit de volgende twee gafieken is het volgende af te lezen:
De totale tijd is: 1,17 – 0,67 = 0,50 seconde.
De totale afstand is: 2,34 – 0,06 = 2,28 meter.
Uit de volgende grafiek is de maximale snelheid af te lezen.
In meting 1 is de maximale snelheid: 6,22 m/s.
In meting 2 is de maximale snelheid: 6,78 m/s.
In meting 3 is de maximale snelheid: 6,28 m/s.
Gemiddeldes
De totale tijd: (0,43 + 0,50 + 0,50) : 3 = 0,48 seconde.
De totale afstand: (2,19 + 2,41 + 2,28) : 3 = 2,29 meter.
De maximale snelheid: (6,22 + 6,78 + 6,28) : 3 = 6,43 m/s.
Versnellen of vertragen
Het gooien van een dartpijl is een versnelling, dat is te zien aan de snelheid,tijd-grafieken.
In die grafieken zie je dat de snelheid toe neemt tijdens het gooien, en dus is het een versnelling.
Maximale snelheid
Uit de snelheid,tijd-grafiek bleek dat de gemiddelde maximale snelheid 6,43 m/s is. Dus dat is 6,43 x 3,6 = 23,1 km/h.
Verwachting
Mijn verwachting was dat een dartpijl ongeveer 25 km/h zou gaan.
Uit mijn onderzoek bleek dat de snelheid 23,1 km/h was, dus ik zat aardig in de buurt met mijn voorspelling.
Onderdeel 1: Het onderzoeksplan
Om te beginnen moet je gaan bedenken waar je een verslag over wilt gaan maken.
Je mag zelf een onderwerp kiezen, maar er zitten wat voorwaarden aan.
Als eerst moet het voorwerp een versnelling of vertraging ondergaan.
Ten tweede moet het onderzoek herhaalbaar zijn voor ten minste drie keer.
En de beweging moet in 1 camerabeeld te vangen zijn, zonder de camera mee te bewegen met de beweging.
Als je een onderwerp weet, bespreek dit met je docent.
Als je een onderwerp hebt, kan je een onderzoeksvraag opstellen.
In deze onderzoeksvraag geef je duidelijk aan wat je gaat meten.
Zorg ervoor dat er duidelijk staat dat je de snelheid in km/h wilt meten en het moet duidelijk zijn of je voorwerp gaat versnellen of vertragen.
Schrijf als je de onderzoeksvraag hebt gemaakt ook een verwachting op.
Zie het voorbeeld hierboven.
Maak je vraag, en laat het door je docent controleren.
Schrijf op welke materialen je allemaal nodig hebt voor je onderzoek.
Zie het voorbeeld.
Schrijf stap voor stap op wat je moet doen om je meting goed uit te voeren.
Zie het voorbeeld.
Als je alle onderdelen hebt gemaakt van je onderzoeksplan, en dat goed in een verslag hebt vastgelegd, laat het dan door je docent controleren.
Als het onderzoeksplan is goedgekeurd, dan kan je de meting uitvoeren zoals je beschreven hebt in je onderzoeksplan.
Onderdeel 2: Ontwerp van je meting
In dit onderdeel beschrijf je de opstelling die nodig is om je meting uit te kunnen voeren.
Beschrijf daarin in ieder geval:
- Hoe de camera wordt neergezet.
- Hoe de afstand gemeten wordt, met daarbij de exacte afstand en hoe je dat meet.
Dit zie je ook in het voorbeeld.
Onderdeel 3: Gemaakte grafieken
In dit onderdeel laat je alle grafieken zien die je gemaakt hebt van de beweging.
Ik wil in je verslag van ELK van de DRIE metingen zien:
- Een tabel van de tijd tegen de afstand (x EN y)
- Een grafiek van de afstand tegen de tijd, ingezoemt op wat belangrijk is.
- Een grafiek van de snelheid tegen de tijd, ingezoemt op wat belangrijk is.
Belangrijke tip: maak eerst van 1 meting ALLES, en ga dan pas naar de volgende meting. Je kan plaatjes namelijk later in een verslag toevoegen.
Stap 1: ga naar coach en zorg dat de grafiek/tabel te zien is
Stap 2: druk op de knoppen: ‘windows’+’shift’+’s’
Stap 3: selecteer het deel van je scherm waar je een foto van wilt maken
Stap 4: ga naar je verslag, en klik met de ‘cursor’ op de plek waar je de grafiek wilt hebben
Stap 5: druk op de knoppen: ‘control’+’v’
Ik wil in je verslag zien van alle drie de metingen
- De totale afstand en tijd die het voorwerp heeft afgelegd. (Waarschijnlijk heb je er 2 foto’s voor nodig, een ‘0’ en een ‘eind’.
- De maximale snelheid die behaald is.
Als laatste bereken je een paar gemiddeldes van:
- De totale afstand
- De totale tijd
- De maximale snelheid.
Zie het voorbeeld wat ik bedoel.
Onderdeel 4: Conclusies
In het laatste onderdeel geef je altijd duidelijk antwoord op je onderzoeksvraag.
Dat betekend dat je vertelt of je beweging versnelt of vertraagd was, en waar je dat aan kan zien.
Ook vertel je wat de gemiddelde maximale snelheid was in km/h.
(Snelheid in m/s x 3,6.)
En je laat weten of je verwachting klopt of niet.
Zie het voorbeeld.